Monday 14 March 2011

5 Tips Menjauhi Penceraian.

“Kepada orang-orang yang meng-ilaa’ istrinya diberi tangguh empat bulan (lamanya). Kemudian jika mereka kembali (kepada isterinya), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan jika mereka ber’azam (bertetap hati untuk) talak, maka sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Al-Baqarah: 226-227)


Yakni Allah mengampuni mereka (yang rujuk kembali kepada istri mereka) dan merahmati mereka. Sedangkan terhadap niat mereka untuk melakukan perceraian, Allah berfirman:
“Maka sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Al-Baqarah: 227)
Hal ini menunjukkan bahwa Allah tidak menyukai di antara mereka ada yang berniat melakukan perceraian.
Sebagaimana yang kita ketahui bahwa apa yang terjadi pada sebuah perceraian di antaranya adalah patah hatinya seorang istri, bila di sana ada anak-anak maka keluarga tersebut menjadi tercerai berai, dan terlepasnya kebaikan yang banyak yang ada dalam sebuah pernikahan. Oleh karena itu pada asalnya perceraian adalah sesuatu yang makruh (tidak disukai). [2]

Teknik dan Tips Menjauhi Perceraian.

Perkara utama yang menjadi punca perceraian adalah :-
Hati yang Kotor dan Sakit.

-kalau anda miliki hati yg sakit atau kotor, apapun isteri atau suami yg buat semua tak betul. Inilah yang jadi punca perceraian..

5 Tips (5T) nak kukuhkan rumah tangga.

1- Tafahum = Faham Memahami
- kedua belah pihak mesti faham memahami tugas masing-masing. Rumah tangga merupakan tugas suami dan isteri.. bukan tugas suami atau isteri sahaja. Jadi sama-samalah memahami.

2- Takaful = Tanggungjawab Bersama
- isteri dan suami mestilah sama-sama bertanggung jawab. pihak suami mahupun isteri sentiasa menjaga dalan menunaikan tanggungjawab masiang masing. jika tanggungjawab tidak diabaikan Insyallah rumahtangga akan kekal aman.

3- Tasammuh = Bertolak ansur
- kedua-dua pihak mestilah selalu bertolak ansur..

4- Takarum = Mulia Memuliakan
- carilah sebiji emas dalam diri pasangan amsing- masing. insyallah anda akan jumpai emas tersebut.. Muliakanlah pasangan anda ibarat sebiji emas ..

5- Tarahum = Hormat Menghormati.
- buang yang keruh ambil yang jernih.. Sama- sama menghormati.. Suami hormat Isteri.. Isteri pastinya akan menghormati si suami.

Tips Utama jika rumahtangga hampir sangat kepada perceraian :

- Bawa suami , isteri, dan kedua-dua mentua.. Masuk kedalam sebuah masjid di malam hari / awal pagi sekitar jam 2 pagi..Jangan buka lampu masjid.. Biarlah gelap gelita.. Solat sunatlah dan berdoalah..mintak petunjuk daripada Allah S.W.T .. Insyaallah rumah tangga tidak akan berlaku perceraian.

Skrg ni bnyk yg bercerai drpd yg berkawen. Dlm umhtgge kena sefahaman n sentiasa bertawakal pada ALLAH. Kite yg berckp ni blom tau lg nasib cmne. Semoga jodoh antara sy dan suami sentiasa diberkati ALLAH. Amin.


Sumber : Ehem.. Ehem..

Best regards,
The fresh Blogger =)

No comments:

Post a Comment